Stølsvatn-kofte

Jeg er nu den glade ejer af Kofteboken 2. Selvom jeg ikke har strikket mig igennem Kofteboken 1, og heller aldrig kommer til det, skader det nu ikke med endnu en koftebog. Kofteboken 2 vises herunder på et noget sløret billede, da mit kamera var instillet på “landskab” (hvorfor?). Kofteboken er ikke et landskab. Jeg var for doven til at tage et nyt billede.

Kofteboken 2 kan anbefales. Men den slår nu alligevel ikke den første koftebog. De bruger et stort antal sider på “frøkenkoften”, og lad os nu være ærlige; så fantastisk er frøkenkoften altså heller ikke. Selvom den bestemt er flot.

IMG_7436

Jeg har strikket en kofte fra bogen, der drejer sig om Stølsvatn-koften. Så vidt jeg er orienteret er Stølsvatn en stor sø ca. 100 km nord for Bergen. Men jeg kan tage fejl.

IMG_7437

Jeg var imidlertid uenig med opskriften på flere punkter. Jeg har strikket den med kun 2 farver, det andet blev for voldsomt til min smag. Jeg har brugt et andet mønster til stjerner (dem der også er at finde på vanter jeg ofte strikker), fordi jeg synes det var pænere. Derudover fik den lus. Koften endte derved med at se således ud:

IMG_7421

IMG_7422

IMG_7423

Så man skal måske koncentrere sig lidt, for at se, at det rent faktisk er den samme kofte. Jeg tror nu Stølsvatn og de fisk, der måtte bo i den, alligevel godt kan unde mig, at jeg kalder koften for Stølsvatn-kofte alligevel.

Fine knapper fik den også. Det endte med at blive knapper, der faldt lidt i et med garnet. Almindelige kofteknapper blev lidt for markante, synes jeg. Det er smag og behag.

IMG_7427

Leave a Reply

