Marius-inspireret sweater

På Island, hvor jeg var så aldeles heldig at befinde mig i sommers, købte jeg, ud over kradse-garn, noget blødt garn, de kalder kambgarn. Med det garn ville jeg strikke en Marius-sweater til en af mine brødre. Marius er som bekendt et meget berømt norsk sweater-mønster, men jeg havde ikke opskriften, og bogen var udlånt på biblioteket. Så jeg improviserede mig lidt frem, med hjælp fra et æld-gammelt strikkemønster, og denne opskrift fra Garnstudio: (her). Opskriften indeholder et billede af en meget alvorlig ung mand og et sten-dige. Typisk norsk.

Det er altid sjovere at prøve sig lidt frem, og jeg havde købt for lidt hvidt garn, så jeg kunne alligevel ikke strikke efter den ægte opskrift. Hvor dum kan man være. Jeg strikkede den ovenfra og ned, (opskriften er nedefra og op) og tænkte, at det skal nok gå, det bliver nemt. Jeg trævlede op en del gange undervejs. Hovmod står for fald.

IMG_7382

IMG_7383

IMG_7386

IMG_7385

Han skal have den i fødselsdagsgave, men derfor kan den jo godt komme på bloggen, for jeg tvivler på, at han læser den, og jeg tror i øvrigt godt, han ved, han skal have en sweater i fødselsdagsgave. Så alt er i den skønneste orden.

Og i øvrigt; hvem er Marius?

2 thoughts on “Marius-inspireret sweater

  1. Om din “Marius”: flot klaret, bare klø på ;-). og for at du lettere kan finde garn en anden gang: det hedder KAM-garn (langfibret uld, i modsætning til KARTE-garn, af kort-fibret uld), kommer af at KÆMME, se evt. Wiki – et rund-spundet garn tvundet af flere tråde, meget velegnet til fler-farve-strik, mønsteret kommer til at stå flot og klart. Vigtigt for det færdige resultat, at man bruger egnede materialer 😉

Leave a Reply

