Mere Polar-feber

Ja, Bea Uusma har sat gang i en eller anden underlig polarfeber hos mig. Men da jeg ikke bryder mig om blæsevejr, og ikke er særlig rig, bliver jeg hjemme og læser om kulde og sne i stedet for selv at vandre ud i et vanvittigt, hvidt eventyr. Jeg har derfor læst et par bøger om Amundsen og Scott, begge to gode bøger, der nok har givet meget et lidt mindre helte-agtigt billede af de to sydpols-eventyrer.

Hvis hvad der stå i disse bøger er sandt, så er Scott det største fjols, der nogensinde kommer til at sætte sine ben på Sydpolen. Nordmændene med Amundsen i spidsen er godt forberedt, og vant til sne og ski og is. Englænderne med Scott i spidsen er derimod dårligt forberedte og det er kun et par stykker af dem, der har prøvet at stå på ski før. For hvad skal man bruge ski til på Sydpolen?

Det er vist ikke noget under, at Amundsen kommer først, og meget sørgeligt, at Scott aldrig kommer hjem. Men selvom Amundsen uden tvivl var en god leder, er jeg lidt usikker på, om han var en rar mand. Men det er måske heller ikke det, der tæller, når man befinder sig på Sydpolen. Hvad ved jeg.

Jeg kan virkelig anbefale begge bøger, hvis man altså bryder sig om at læse om sne og is og folk der traver gennem snestorme. Det er nok ikke alle, der synes det er ligeså spændende som jeg gør.

IMG_6457 IMG_6458 IMG_6459

Leave a Reply

