BOGEN BOGEN BOGEN

Dette blog-indlæg indeholder en masse tekst. Det er fordi jeg simpelthen er så begejstret at jeg ikke kunne holde op med at fylde internettet med ligegyldig viden om polarekspeditioner. Undskyld på forhånd.

Kan nogen huske at jeg for et års tid siden var fuldstændig forelsket i et radioprogram, der handlede om en bog, der handlede om Andrées Polarekspedition? Sikkert ikke. Jeg kan huske det. Jeg har nu fået fat i Bea Uusma’s bog “Expeditionen”, og det er fabelagtig læsning, det må jeg sige. Den er ganske vist på svensk, og selvom jeg holder meget af Sverige, synes jeg stadig ikke altid det er så nemt at læse så bevæbnet med en ordbog gik jeg igang med bogen, og jeg var lykkelig fra første side. (den svenske ordbog havde jeg i øvrigt fået gratis fra fysisk bibliotek. Jeg ved ikke hvorfor fysisk bibliotek ejede en svensk-ordbog fra starten, og jeg forstår endnu mindre hvorfor de skulle ønske at give den væk. Men nu er det min. Bare ærgeligt, fysisk bibliotek.)

Okay, til dem der ikke aner hvad jeg taler om, (og af en eller anden grund stadig er interesserede?) vil jeg lige fortælle lidt om BOGEN. (med stort)
I 1897 flyver en hydrogenballon fra Svalbard mod nord. Ombord er 3 mænd, Andrée, Frænkel og Strindberg. Deres mission er at flyver over polen i luftballon, og lande sikkert i fx Sibirien. Desværre går noget galt. Man hører aldrig fra igen, og man finder først resterne af ekspeditionen 33 år senere, i 1930, ved et tilfælde. Spørgsmålet er: Hvad er der sket? Hvad gik galt? Bea Uusma er ikke tilfreds med forklaringen på, hvad der er sket med ekspeditionsmedlemmerne, og i bogen følger vi hendes egen ekspedition, der går ud på at finde ud af, hvad der er sket. Hun besøger Hvideøen, hvor deres sidste lejr blev fundet i 1930. Hun besøger Svalbard, og alle tænkelige museer der kan indeholde information om hvad der er sket. Det er en bog om Andrée og hans ekspedition, men det er også en bog om Bea Uusma’s egen ekspedition og så er det historie og så er det en kærlighedshistorie om Strindberg, der skriver til sin forlovede i sin dagbog. Men hvorfor skrive alt dette? Bogen skal opleves. Ikke læses.

Det er fantastisk læsning. Jeg giver den en trillion stjerner. (ud af 10)
Den er fuld af flotte billeder, og det er ikke sidste gang jeg læser den. Helt sikkert ikke.

IMG_6442

IMG_6444

IMG_6443

 

 

Leave a Reply

