Kofteboken og den skotske kusine

Meget kreativ overskrift. (måske?)

Jeg vil lige fortælle lidt om to vidunderlige strikkebøger. Begge handler om strikkede sweatre, og er begge ret populære, så for ekspertstrikkeren er der nok ikke noget overraskende i dette indlæg. Jeg er den lykkelige ejer af dem begge, og det er jeg egentlig ret tilfreds med. Den første er “Kofteboken” som jeg tidligere har omtalt, og som har sat en kofte-mani i mit hoved, der forhåbentlig slutter på et tidspunkt. (og det handler stadig ikke om frikadeller af oksekød, men norske trøjer)

IMG_6435

Bogen ser således ud, og er ganske utrolig. Damen på forsiden er en af bogens forfattere.  (ja. Hun er norsk.) ‘Koftejakten’, som jeg har omtalt før har efter sigende sat hele Norge på den anden ende, og det kan jeg godt forstå. (om der virkelig er tale om hele Norge, hersker der dog noget tvivl om. Jeg lader dog tvivlen komme det norske folk til gode)

Kofteboken indeholder opskrifter som denne:

IMG_6437

Hvorfor det er nødvendigt at opfriske læbestift, når man er på skovtur, er dog lidt en gåde. Men jeg er jo (desværre) heller ikke fra Norge.

IMG_6436

 

Koften på billedet ovenover har jeg kastet min kærlighed på. Den skal strikkes på et tidspunkt, skal den. Og så skal jeg fejre det ved at binde en rød klud om hovedet og tage på skovtur, ligesom damen på billedet. Den strikkes på pind 3. Åh, pind 3. Du er både min ven og min fjende.

Jeg er faktisk smugstartet på en kofte, og jeg skal nok snart vise den frem på bloggen snart.

Den skotske kusine er Kate Davies bog “Yokes”. Jeg er virkelig glad for den bog, der også har rigtig mange flotte mønstre. Kate Davies ser iøvrigt virkelig venlig ud, og det er jo ikke den værste måde, man kan se ud på. Jeg kan godt lide bogen, fordi den engelske strikketradition på nogle måder adskiller sig meget fra den nordiske. Og det er da sjovt. (bare lidt? måske er det bare mig) Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte med alle muligheder. Så jeg lader tilfældigheden råde. Lidt. Eller starter fra begyndelsen.

IMG_6439

IMG_6440

3 thoughts on “Kofteboken og den skotske kusine

  1. Pingback: Træer og stjerner | Lapsus

Leave a Reply

