Julegave-vanter

Jeg kommer ikke uden om, at jeg har strikket vanter til folk i julegave. Vanter er og bliver bare en slags speciale, og selvom jeg prøver at flygte fra dem, så lykkes det aldrig. Det blev dog kun til (sølle) 3 par. Og et par handsker.

IMG_6292

IMG_6293

IMG_6294

IMG_6295

IMG_6296

IMG_6297

IMG_6298

IMG_6299

IMG_6300 IMG_6301 IMG_6314 IMG_6315 IMG_6330 IMG_6331 IMG_6332

 Handskerne er strikket efter en gratis opskrift fra Ravelry (endnu engang: Jeg er så vældig glad, når nogen lægger opskrifter ud på nettet helt gratis! Det er en dårlig timeløn) opskriften findes her, og er efter min mening helt vildt god. Jeg ville ønske, det var mig, der havde fundet på den.

Vanterne i hvid og mørkelilla er en blanding af to mønstre fra 2 af mine strikkebøger, Bagsiden er fra ” Varme tumvanter och några sockor“, mens forsiden er fra “Folk Mittens” Ifølge sidstnævnte bog er det et tyrkisk mønster. Og jeg tror måske, man kan stole på bogen.

Vanterne i sort og hvid har et mønster jeg ikke kan huske hvor er fra. Det er lidt dårlig stil, men nogen gange sker det bare, at jeg pludselig har et mønster jeg ikke kan komme i tanke om, hvor jeg har fundet. Hvis jeg finder ud af det, skal jeg nok gøre opmærksom på det. Bgasidemønsteret er det samme som det på vanterne i hvis og lilla, fordi jeg synes det var ret fint. (og nemt. Det skal man nemlig heller ikke kimse af)

Vanterne med fiskebensmønster er også fra den svenske bog, som viser sig at være et sandt mirakel af mønstre. Normalt laver jeg en kile til tommelfingeren, når jeg strikker vanter, men det skulle man ikke i nogen af disse opskrifter. Jeg var først lidt loren ved det, men det viste sig, at det faktisk virkede fortræffeligt, så det kommer jeg nok til at gøre igen. For tommelfingerkilen kan være meget drilsk.

Nu har alle i min omgangskreds også snart et par vanter, så jeg holder nok en vantepause. (kan man det?? Nu må se)

One thought on “Julegave-vanter

Leave a Reply

