Noget om strikkebøger

Jeg har fået tilranet mig et par strikkebøger på det sidste, som alle har det tilfælles, at de er virkelig gode. To af dem har jeg købt, og én af dem har jeg fået, hentet hjem helt fra Sverige. Jeg kan virkelig godt lide at kigge i strikkebøger, og derfor låner jeg dem tit på biblioteket. For der er det ganske gratis at kigge, og hvis jeg skulle købe alle de strikkebøger, der er sjove, kunne der jo ikke være andet i denne her lejlighed. Og det ville trods alt være en skam.

Bøgerne handler mest om vanter og nordiske mønstre, hvilket måske kan komme som en overraske for nogen. Hvis det altså er første gang man befinder sig i dette lille hjørne af internettet, som denne blog har sat sig i.

IMG_6234

IMG_6235

IMG_6236

Den svenske bog har nogle virkelig fine billeder, og en hel bunke af opskrifter, der får det til at krible i fingrene. Og så dufter den godt. (ikke at det har noget med opskrifterne at gøre, men det skader vel ikke at nævne det) En dag vil jeg strikke halv-vanterne på det nederste billed, men det kræver at jeg investerer i et par strømpepinde størrelse 1mm. (det er småt)

IMG_6237

IMG_6238

IMG_6239

 

Den næste bog er sjov, fordi den har samlet vantemønstre fra hele verden. Der er fx fiskervanterne fra danmark, der har en tommelfinger i hver side, så hvis den ene bliver våd og kold, kan man skifte. (eller også havde danskere engang en tommelfinger i hver side af hånden. Men det har jeg nu aldrig hørt om) Bogen indeholder også nogle vanter der strikkes oppefra og ned. Det må jeg prøve en dag, med fare for at blive meget forvirret.

IMG_6240

IMG_6241

IMG_6242

 

Den sidste bog er en slags mønster-opslagsbog. Ikke dårligt! Alle 3 bøger er allerede taget i brug, men jeg kan ikke afsløre hverken ud eller ind (som Pippi ville havde sagt det), da det jo er julegavetid, og derfor tid til hemmelighedskræmmeri og hvisken i krogene. (altså den gode slags hvisken. Har jeg brugt udtrykket forkert er jeg ligeglad. I det mindste har jeg husket h’et i “hviske” )

 

One thought on “Noget om strikkebøger

  1. Pingback: Sweatre | Lapsus

Leave a Reply

