Et pandebånd og en god, gammel bog

IMG_5501

Jeg har engang fået en gammel strikke- (og sy-) bog af min mormor. Den har vist sig at være meget nyttig,  fordi den indeholder alverdens mønstre. (Derudover er det også sådan lidt smart at have gamle ting, og jeg vil jo gerne være smart) Det har resulteret i et pandebånd med snoninger, som jeg er meget tilfreds med:

IMG_3052

IMG_5507

IMG_3362

Derudover er bogen også meget morsom at læse i, fordi den er fra 1961. Fx synes jeg at dette billede af en dame iført en såkaldt “sengetrøje” er helt fantastisk:

IMG_5506
Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad “sengetrøje” præcist dækker over, og det er mig en gåde, hvorfor fruen har fikset frisuren så fint, hvis hun alligevel er på vej i seng. Jeg spekulerer derfor på, om der ligger noget bag. Det får jeg dog nok aldrig at vide, hvilket er en skam.

En anden af bogens modeller, et “tvillingesæt”,

IMG_5504

var jeg ved at falde ned af stolen af grin, første gang jeg så. Ikke fordi der som sådan er noget morsomt i det, men fordi min far var barn i 60’erne. Og har en tvillinge-søster. Jeg har set billeder af min far i netop dette  “tvillingesæt”. Og han ligner til forveksling ham på billedet. Bortset fra, at de vist ikke havde en sandkasse, da han var barn, da den er svær at få plads til i en lejlighed.

Alt i alt er konklusionen, at jeg er vild med den bog. Og det er et dejligt pandebånd. For jeg har strikket det i merino-uld.

Leave a Reply

